Idag vet vi ingenting och vi ingenting vill veta

Idag hade vi en LO-representant på skolan som informerade oss lite mer ingående på hur facket fötts, hur de arbetar och så vidare.
Som jag sagt tidigare så är min mor huvudskyddsombud inom Kommunal så att berätta om MFL-lagar, kollektivavtal och hur facket kan hjälpa den anställde är ungefär som att förklara 1 + 1 = 2 för mig. Eller att det är jorden som snurrar runt solen och inte tvärtom.
Idag togs det på mycket, mycket grundlig basis så det var snarare som att förklara vilken färg som är blå och vilken som är grön.

Eftersom jag då växt upp i detta solidaritetens hem (mor, undersköterska som blivit huvudskyddsombud, far, kulturarbetare som R:are med mycket starka åsikter) så kan jag för mitt liv inte ens föreställa mig att det faktiskt finns människors som inte vet vad ett kollektivavtal är.
Eller framförallt - att det skulle finnas människor som anser sig ha rätt till alla rättigheter och förmåner som facket förhandlat fram åt just deras arbetsgrupp, arbetsplats, men som aldrig skulle betala de där...typ 300 kronorna.
Att vägra visa att de... ställer upp för sig själv och sina arbetskamrater?
Att det ens finns människor som inte förstår att facket kan omöjligt finnas om arbetsgivarna börjar se att de skulle klara sina företag även om de som kräver vad vilken normal människa somhelst skulle kräva, skulle vägra arbeta.
Ju färre som är med i facket desto sämre kraft har de fackligt utvalda att förhandla med vilket resulterar i - sämre avtal för dig.

Men det är Sverige i ett nötskal.
"Det kan aldrig bli sämre" - Det kan bli så mycket sämre att du inte ens kan föreställa dig det.
"Våra löner kan aldrig sänkas"  - Varför skulle de inte kunna sänkas om de kan höjas?
"Vadå, jag får ju det de som är med i facket får, varför betala? Jag är en snål jävel som bara tänker på mig själv." - Ca 300 kronor och du får flera försäkringar och annat mojs, du står upp för dig själv och du kan få hjälp närsomhelst som du finner problem på din arbetsplats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0