Att leka med elden

Imorse testades världens största maskin.
Och jag gissar på att du inte har den blekaste om vad jag menar.
LHC. Large Hadron Collider.
En partikelaccelerator vi skapat i hopp om att lösa hur världen kom till.

Såhär går det till; Vi skickar ut protoner, som färdas i (nästan) ljusets hastighet, i en 27 kilometer lång tunnel, där de efter ett tag krockar med varandra. På en sekund hinner protonerna 11000 varv i denna nästan 3 mil långa tunnel. När protoner slår ihop mot varandra i sådan fart och så ofta så faller de sönder till mindre partiklar vilket vi gräver och letar i.

Rent tekniskt är det som att återskapa ett litet big-bang (vilket oroat många då vi lätt skulle kunna - flopp, nu sögs vi in i ett svart hål. döda.) där vi främst försöker hitta den så kallade "Higgspartikeln" som skulle förklara varför materia har en massa. Dessutom letas det efter så kallade supersymmetriska partiklar som skulle kunna svara på våra frågor om den mörka och dolda materian.

DN skriver lite om det hela här.

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Tänk för att jag visst har den blekaste ;P Sjukt intressant är det. btw, kan du skicka vad hotel/vandrarhemmet du bodde på i berlin hette? funderar på att fira min födelsedag där :)

2008-09-10 @ 19:00:48
Postat av: Sandra

Men det är för att du är smart som du visste det!



Jag skickar på bilddagboken, mitt msn smygstrejkar.

2008-09-10 @ 19:13:59
URL: http://vendelay.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0