You might not know what's life about

Imorgon åker jag till Malmoe. Är framme på Svävarterminalen klockan 19.05. Jag tycker att det är så himla skönt att åka buss allvarligt talat, det är billigare än tåg, bekvämare än tåg och tusen gånger varmare än tåg! Varför envisas så många med att åka just tåg då? Underligt.
Har varit hos tandläkaren idag. Jag har världens bästa tandläkare och han är bland de snällaste människor jag nånsin träffat. Plus att han är den enda människa ever som lyckas sätta en spruta utan att jag knappt känner det. (Bara det får mig att avguda honom med tanke på att jag hyperventilerar och springer iväg såfort jag ser en spruta.)

Läst igenom ännu mer av min Coleridge-samling idag och "The Suicide's Argument" är verkligen sjukt bra, simpel och vardaglig men ändå så extremt gripande och sann. Livet, världen i ett nötskal.



The Suicide's Argument 

Ere the birth of my life, if I wished it or no
No question was asked me--it could not be so!
If the life was the question, a thing sent to try
And to live on be YES; what can NO be? to die.

NATURE'S ANSWER

Is't returned, as 'twas sent? Is't no worse for the wear?
Think first, what you ARE ! Call to mind what you WERE!
I gave you innocence, I gave you hope,
Gave health, and genius, and an ample scope,
Return you me guilt, lethargy, despair?
Make out the invent'ry ; inspect, compare!
Then die--if die you dare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0