När storebror bestämmer...

Jag såg något väldigt intressant i affären häromdagen.
Jag stod i kön och framför mig stod en ung man med sina två små barn.
Den äldre, en kille på 7 år och den yngre, en flicka på 4.
(Min kusin känner dem så yes, it's not bara gissningar.)

Ni vet ju att i alla affärer så ställer personalen tidningar och godis närmast kassorna, smart eftersom det är i kassorna vi lättar på tankarna och tar åt oss saker utan att egentligen tänka.
Men åter till saken.
Pojken ser en Spidermantidning med någon slags leksak och blir helt till sig, han tjatar på pappan tills han får den. Det intressanta är att pojken använde någon slags creepy metod, det var så tydlig, så intelligent och framförallt - så effektiv.
Han fick tidningen genom en promenadseger mot pappan.

Pojken får sin tidning och då rycker lillasyster in.
Så får jag både se och höra följande scenario:

Flickan: "Spiderman!" 
Pojken: "E vill du också ha en tidning?" 
Flickan: "Ja-a"
Pojken: "Pappa, hon vill också ha en tidning, E vad vill du ha?"
Flickan: "Spiderman!"
Pojken: "Neej. Vill du inte ha en med djuren?"
Flickan: "Spiderman!"
Pojken: "Kolla, vill du inte ha en med de söta djuren?"
Flickan: "Spiderman!"

Pappan är märkbart irriterad på sonen och säger åt honom att E inte behöver någon tidning utan att de kan dela eftersom E vill ha Spiderman också.
Då ger pojken sin pappa den läskigaste blick jag någonsin sett. Det handlade inte om att det var hans tidning. Utan hans syster skulle ha en tjejtidning. Whatever. Hon ska.

Så pojken drar med sig sin syster bort mot de andra tidningarna och börjar leta.
Pojken: "Kolla in den här med katten! Den söta katten, den vill du väl ha E?"
Flickan: "...Nää. Jag vill ha Spiderman."
Pojken: "Men E, vilken vill du ha då? Oh, den här får du ett halsband med i, vill du ha den?"
Flickan: "Spidermaaaan!!!"
Pojken: "Men den här då? Den här tar vi!"
Pojken går före flickan mot pappan och lägger ner en Disneyprinsesstidning i kundkorgen.
Flickan säger inte ett ljud.

Inte ett ljud.

Kommentarer
Postat av: anonym!! hähähäh

haha, vilken grej.

för tänk om hon växer upp och blir LESBISK!? ...shit alltså.

2008-02-16 @ 15:42:36
Postat av: cassandra

pappan borde sagt något... sjukt att könsrollerna är så inbankade i skallen när man är så liten!

2008-02-16 @ 16:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0