Vi sa väl näsan?

Ondskan måste vara en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Inte för sitt skådespel, inte för sina miljöer, nej inte ens för sitt manus.
Utan för de samhällsproblem och den samhällshistorik den behandlar. Hur den lindar in våra vardagliga politikproblem med auktoritärer och sedan lägger in dem i denna bisarra men autentiska skolmiljö.
Skolan skildrar vår värld, men det är bara så mycket påtagligare i skolan.
Hur makthavarna sitter bakom sina undersåtar och styr med järnhand utan att behöva röra ett finger themselves. Hur extremerna som hyllar sin ledare oftast är långt mycket grövre än sin ledare.
Vad sker när den trofaste undersåten inser att ledaren inte alls är så stark och extrem? Vad sker när han inser att han är starkare än sin ledare? Vad sker när besvikelsen lägger sig över en människa?
Detta tar de visserligen inte upp i "Ondskan" men denna tanke väcktes hos mig när jag tittade på filmen och såg samspelet kring Silverhielm och Dahlén. Silverhielm bygger upp sin stora och viktiga position men i själva verket är han bara rädd. Dahlén ser upp till Silverhielm och skulle göra allt för honom. Han anser att allt Silverhielm gör är det fulla rätta. Men det är Dahlén själv som drar allting för långt, det är han som som fan av Silverhielms styre som gör det brutala än mer omänskligt.

Och det mina vänner, det är bland det värsta som finns.


Kommentarer
Postat av: H

Det är inte meningen att vara elak, men läs igenom din text och inse att den är obegriplig i det skick den står i nu.
I diktaturer när människorna under eliten inser att överheten sitter osäkert till så brukar makten falla.
Ungefär som i Burma, eller Myanmar, som landet tydligen heter.
Du som verkar vara en smart tjej ska väl inte nöja dig med 'Ondskan'. Ladda ner 'De fyrahundra slagen' eller 'Hets'. Nöj dig inte med skräpet. Se det bästa
du kan!

2007-09-30 @ 17:15:41
Postat av: Sandra

Jag förstår vad du menar, tyvärr. Jag skrev det som uppfattas som obegripligt långt senare än när inlägget publicerades så det är mest nattdravvel som jag ska försöka ändra till nått vettigt nu idag.
"De fyrahundra slagen" låter en massa klockor gå igång i bakhuvudet, vad handlar den filmen om?

2007-09-30 @ 17:21:07
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: H

Både 'Hets' och 'De fyrahundra slagen' handlar om elever som blir illa behandlade i skolan. Den första med manus av Bergman, den andra är fransk, av Francois Truffaut. Han gjorde grymt många bra filmer tills hjärtat sade ifrån ack för tidigt.
Jag har för mig att titeln anspelar på ett franskt talesätt, något i stil med att man kan stå ut med fyrahundra slag, men sedan jävlar.
Trist skolmiljö är ett nåstan outtömligt ämne för filmskapare. Vi har ju 'If...' av av engelske Lindsay Anderson och 'Dålig uppfostran' av Almódovar och därtill kommer all Hollywoodsmörja.
Das att sova.

2007-09-30 @ 21:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0