Hrafninn flýgur

Jag tittade på Korpen Flyger häromdagen, ett isländskt drama som utspelar sig på medeltiden.
Filmen är en klassiker och har vunnit många priser men jag kan bara säga att jag har aldrig skrattat så mycket åt något så tragiskt förut.
Själva handligen var mycket vacker och tragifull - de norska vikingarna invaderar Island och likt barbarer mördar de allt som kommer i deras väg. Men en dag skonar en av männen en liten pojke medans de dödar resten utav hans familj. Pojken reser till Norge och dödar alla som hade med mordet att göra, tar sig tillbaka till Island och ger sig u på jakt efter resten utav packet som tagit Island i besittning.
Vacker historia, inte sant?
Men skådespelet, överspelandet, de kassa klippningarna, de helt skumma vinklarna och den bisarra musiken dödar det hela. Jag satt bara och skrattade hela tiden. När den monotona musiken á la kåt, manlig Ronja Rövardotter slås på så blir alltid bara ännu ett snäpp värre.
Ganska tragiskt att en så fantastisk berättelse dödats på detta sätt.
Efter filmen försökte jag diskutera med mina vänner om själva handlingen men tydligen hade de sovit under tiden.

Kommentarer
Postat av: Emma

HAHA! Den filmen är så kasst störtskön med sin 80-tals musik och samma kameravinkel genom hela filmen.
Tungur Knivur XD

2007-11-10 @ 15:54:19
URL: http://foolemma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0