At the moment you can't choose both

image301
Innan jag börjar mitt skriveri så vill jag bara säga en tänkvärd sak - Tshirten är både ekologisk och rättvisemärkt. Klänningen är rättvisemärkt. Skorna är lokalgjorda. Dessa saker är från London. och kostade inte multum, snarare en aning billigare än vanligt, klänningen lite billigare än en vanlig klänning på Zara. T-shirten runt hundralappen och skorna ca 300-400. Strumpbyxorna däremot, de med minst tyg, de är från Cubus, kostade 149:- och jag gissar att de är så långt från ekologiskt och rättvisemärkt man kan komma.
Uh?


Går det att köpa ekologiska och rättvisemärkta kläder och fortfarande vara trendig?
Det är dubbelt, visst du är ju trendig i det att du bryr dig om naturen och människor så det kan du ju skylta med och få beröm (helt jävla sjukt att det kan vara trendigt, alla borde ju alltid bry sig!)
Dock ska jag säga något som nog inte är det trevligaste men det som alla ändå tänker - det går nog faktiskt inte. De klädskapare som väl orkar bry sig gör så sjukt hemska kläder att jag hellre letar i en sopsäck.
Och storkedjor som Zara och H&M's så kallade ekologiska kläder består av t-shirts med tryck. Oftast med en lite käck "care about nature"-logga över bröstet. Visst, fine om jag bara använde jeans och t-shirt så skulle det nog gå bra, eller...nja.

Problemet idag är att vi vill vara trendiga och köpa "bra" kläder. Men vi är fan inte beredda att betala för det.
Tror ni inte att alla ledningar runt om i världen vet att kan du välja mellen ekologisk dyr och usual billig så är det naturen och människorna som får lida.
De som skapar kläder med ekologiskt och rättvisemärkt idag borde skaffa sig lite mer idéer och skapa fungerande kläder som är moderiktiga och snygga, jag lägger gärna till ett par hundralappar om en flicka i Uganda slipper stå i farliga syror upp till knäna. Jag lägger gärna till ett par hundralappar om de vuxna i U-länderna får mer betalt så barnarbete kan avskaffas.
Jag gör gärna det, gör ni?

Kommentarer
Postat av: Liv

Sjukt snygg bild! Och kläderna är magnifico. Snygga färger osv. Nice. :)

2007-11-29 @ 17:03:00
URL: http://inteallsfoerbannad.blogg.se
Postat av: Sandra

Tack så mycket, jag är helt nerkärad i klänningen :D

2007-11-29 @ 20:10:48
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: rolfi

second hand.. eller kallas det.. hmm det kallas nåt annat nu förtiden iaf..

begagnat är iaf återvunnet på högsta nivå och då tycker jag att det är miljövänligt

men jo, det är synd att de inte görs mer kläder särskilt i ekologisk bomull..

2007-12-05 @ 18:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0