Älskade små idioter

Jag läste precis om kanske det värsta exemplet någonsin av översättningsmissar.
Visst att TV:s översättare missar smådetaljer här och var som är lite störande, men de är ändå överkomliga då man själv fattar, men när man laddar ner film och serier (which I don't do eftersom jag är trög) så brukar ju man alltid få ladda ner svenska texter av diverse olika kvalitet.

Här följer ett antal exempel ur Prison Break, säsong 3, avsnitt 8;
"Did I hire the wrong person?" = "Råkade jag höra fel person"

"He blackmailed me" = "Han svart messade mig"


"You can even tag along" = "Du kunde också skrivit en lapp om du vill"


"I got a stake in this to" = "Jag har en stake i det här jag med"


"Three feet of concrete" = "Tre fötter av betong"


"My life is on the line" = "Mitt liv är på den linan"


"Based on gravity and the kind of sand that Sona's built on" = "Baserad på allvar och den vänliga sand att Sona's byggt på"


"Hell no. My Papa is as straight as a razorblade" = "Hej, nej. min pappa använder rakkniv rakt fram".


Jag väljer att vara tyst.
Det roligaste är nästan killens -ScreamingInsideMe på Piratebay- försvarstal. Han är ju varken smart eller särskilt begåvad inom det svenska språket.

"Det var inte så jäkla mycket fel"

"Ursäkta? Jag hade varken Lexikon, Eller nånting, Utan ja hade bara DEN ENGELSKA VERISONEN AV TEXTEN! Översatte det jag kunde, Du har väl fått suttit med ordbok och ena med det andra. Dessutom är jag 19 lille vän, Visst jag hade inga super betyg iskolan, Men G är ett bevis på att jag är godkänd"

"när ja gick gymnasiet så var ja på gränsen till VG! Det är bara det att visa engelska uttyck ja inte får till riktigt"

"Och nej, jag använde inte ens ett översättnings lexikon, det gjorde ja inte"

"översatte bara rakt av med den engelskan jag kunde, men va ska man säga?
jag bryr mig inte utan ja tänker fortsätta, Sluta snacka skit, Ni kan inte göra det bättre själv."


Älskar hans svar på att han gör helt sjuka och felaktiga översättningar;
"Ursäkta? Det är dem ENGELSKA uttycken det är fel på."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0