De stora och magnifika vänder sig i graven

Idag var jag skitsnygg men det verkade Gråboborna missa.
De var alltför upptagna med sitt låtsasmode för att kunna se riktig klass och snygghet.
"Hej, vi har shorts och ett blekt linne i valfri färg. Åhhhh vad vi är modekunniga."
Ja, om ni hade haft det för 2 år sen.
Som tur var dog ju den thingen rätt snabbt (ja förutom för diverse överklasslåtsasmodejournalistsbrudar i Sthlm som kör på samma sak varje år. Praktiskt, man slipper ju köpa nya kläder.)
Det mest komiska är att se alla dessa -ursäkta uttrycket- jävla modebloggar på nätet.
Det är inte intressant att veta att Eva 14 år har köpt ett par byxor på Lindex som alla vettiga människor vet är helt fel både i tiden och speciellt helt fel för hennes kroppstyp.
Det är inte intressant att se 20 brudar med exakt samma kläder som säger att de är sååå modeintresserade men när man frågar dem så vet de inte vad/vem Pucci, Valentino eller Paco Rabanne är.
Haute Couture är något helt okänt och  de "modeintresserade" ser ut som frågetecken.
Men det är ju på modet nu att vara klädmodeinteresserad för tillfället. Har man inte en blogg och just de där kläderna som alla andra har så är man ju helt lost.
Ujujuj, om ni bara visste vad mode egetligen handlar om. Vad kläder faktiskt handlar om.


Tillägg 10.45 dagen efter;
För att jag inte skall tolkas som en "överklass-jag-vet-hur-modet-är-men-inte-ni" så måste jag påpeka att mode handlar om gamla trender och hur man kombinerar kläder på bästa sätt för att exponera sin kropp på bästa sätt. Att helt enkelt veta vad man skall göra för att se så snygg ut som det bara går. Själva modevisningarna handlar om inspiration "såhär kan du göra fast du måste göra det på ditt sätt", jag säger samma gamla klycha som alltid - man kan inte köpa stil och modeöga, det är något man bara har helt enkelt. Man kan inte köpa ett kit med kläder och tro att det gör allt, det är DU som är det viktigaste verktyget.

Kommentarer
Postat av: Sofie

håller med rätt bra om allt det där. jag är så trött på de som tror att de är modemedvetna och modeintresserade, men bara köper det allra senaste från typ Gina. hej vart tog kreativiteten och det egna tänkandet vägen, det som mode egentligen handlar om?
jag får alltid kontiga blickar när jag säger att jag är modeintresserad. typ "va? DU?".
Mode handlar absolut inte om att bara förlja med strömmen och klä sig som alla andra, snarare exakt tvärt om. våga tänka lite nytt.
Det intressanta är ju att det inte bara är de "modemedvetna" som försöker köpa sin stil, utan att det är precis lika vanligt bland de alternativa. Typ hej jag gick till Shock och köpte hela kittet. Grejen är ju att det syns så väl när någon har gjort så. Altihopa blir bara så plastigt och falskt.

2007-06-25 @ 11:49:57
URL: http://ricochet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0