Don't bring the kids when they don't understand

Att ta med barn på bio borde vara förbjudet. Iallafall på filmer där vuxna även vill se filmen.
Visst, ta med dem på Nalle Puh och sån skit men ta för guds skull inte med dem på filmer de inte förstår sig på.
"Mamma, varför säger han så?" "Mamma, jag förstår inte?" "Mamma, varför har den där gubben  kjol?" "Mamma varför är han arg på den andra gubben?" "Mamma, mamma, mamma!"
Ibland har jag lust att ställa mig upp och skrika åt dem att hålla tyst. Men som den fina mesiga svenskjävel jag är så håller jag tyst och ber i mitt inre att något hemskt kommer hända dem. Att de får epilepsianfall eller något sådant. (Tyck inte att jag är hemsk, ni tänker samma sak när ni är irriterade för ni är så himla jantelagssvenska det bara går.)

image225
Jag var idag och såg på Simpsons The Movie.
Okey, det är en tecknad film. Så långt är jag med på barnbiten.
Men... den är på engelska? Den använder sig utav subtil referenshumor?
Endast ett par 3-4 gånger hörde jag hela publiken garva och det var då Homer eller Bart råkade ut för fysiska skador. De gånger jag inte fann någon komik alls. Att jag och tre till var de enda som fann parallellerna till Green Day, USAs so called regering och så vidare kändes lite tråkigt. Filmen har så mycket mer att ge än ett gäng simpla "haha, han ramlade"-skratt. Men sålänge jag är nöjd med filmen så kan de ju få betala pengar i onödan.
Men var ligger logiken i att betala 85kr för att en unge "ska ha sett" en film den inte fattar? Då kan ni väl lika gärna hyra den när den kommer ut på video istället så kan ni hemma i lugn och ro sitta och förklara varenda liten mening som sägs? Inte förstöra för alla andra biobesökare?
Jag vet att jag låter som en surkärring men är man på bio så ska man vara tyst.
Det är helt odiskutabelt, det ska vara tyst..

Kommentarer
Postat av: Emma

håller totalt med, har viljat döda människor i biosalonger ett antal gånger. det värsta var under Brokeback Mountin när en kvinna asgarvade väldigt högt hela tiden, när det inte ens var kul. nån gång när det var nått sorgligt eller rörande garvade hon också.. jag förstår inte hur folk tänker när de går på bio!

2007-08-16 @ 20:52:06
URL: http://foolemma.blogg.se/
Postat av: Cassandra

Du har så rätt, när folk sitter och förklarar filmen vill man bara strypa dem!

2007-08-16 @ 22:04:44
Postat av: Anonym

det finns så mkt sånt där som jag inte förstår! bio är en sak, en annan är varför barn under typ 8 får tevespel som de ändå inte fattar? liksom kul sitta framför star wars menace när man är 6 år och liksom "eeeh". det finns så mkt onödigt barn är med om.haha jag är sån som tycker att det är onödigt att dra med små barn på typ disney och sånt, de kommer ju ändå inte komma ihåg nåt sen!

2007-08-16 @ 22:18:36
Postat av: Anonym

^^^^ Get your point, men Simpsons var trots allt gjord för att man med massor av olika humor (yes, inklusive barn) skulle kunna se den. Ta det med gott mod och skratta åt/ med dem istället.

2007-08-19 @ 20:45:25
Postat av: Sandra

Massor med humor ja, men jag fann ingen "barnhumor" + att det inte är särskilt kul att sitta på bio och få filmen förklard för sig in i minsta detalj eftersom 7åringen bakom inte förstår/kan läsa texten.

2007-08-19 @ 22:12:48
URL: http://vendelay.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0